اینفلوئنسر و بلاگر؛ تفاوت بین بلاگر و اینفلوئنسر؟

Image for post
Image for post

امروز قصد داریم با شما درباره دو موضوع جذاب تحت عنوان اینفلوئنسر و بلاگر صبحت کنیم و تقاوت این دو را بیان کنیم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بلاگر کیست؟

همانطور که از نامش پیداست، بلاگر کسی هست که در پلتفرم های وبلاگ نویسی در گوگل فعالیت می کند. او در زمینه هایی مثل اخبار، آگاهی رسانی و تبلیغات محتواهای متنی تولید می کند و با کاربران به اشتراک می گذارد؛ درواقع تخصص او هرچه باشد می کوشد محتواهایی ایجاد کند که اطلاعات ارزشمندی به طرف مقابل ارائه دهد

مطمئناً هنوز کنجکاو هستید بدانید بلاگر با اینفلوئنسر شباهتی دارد یا خیر! عجله نکنید. به زودی متوجه می شوید.

اینفلوئنسر به چه شخصی گفته می شود؟

در دهکده جهانی اینترنت اینفلوئنسر به شخصی گفته می‌شود که آنقدر شهرت و اعتبار دارد که می‌تواند روی رفتار و طرز فکر دیگران مؤثر باشد یا حتی به عادات زندگی آن‌ها جهت دهد. اگر کمی با دقت به این موضوع نگاه کنید متوجه می‌شوید افرادی مانند سلبریتی‌ها یا نویسندگان مشهور در شبکه‌های اجتماعی در دسته ایفلوئنسرها قرار می‌گیرند.

 شیوه کار یک بلاگر چگونه است؟
یک بلاگر دو هدف دارد؛ در مرحله اول او می خواهد بهترین اطلاعات ممکن را در اختیار مخاطب قرار دهد به عبارتی در زاویه دید او نسبت به یک مسئله تغییر ایجاد کند.
در مرحله دوم او می کوشد با به کارگیری تکنیک های سئو و بازاریابی دیجیتال یک بلاگ پست کاربرپسند و جذاب تهیه کند. او علاوه بر اصول سئو، تکنیک های گرافیک را در طراحی تصاویر مورد استفاده قرار می دهد تا بهترین پستی را که می تواند پدید آورد.
یک «وبلاگ نویس» از همان ابتدا متخصص نیست؛ بلکه با درآمد کم به شکل مبتدی فعالیت خود را آغاز می کند که در این سطح بلاگر شخصی نام دارد. با مرور زمان و کسب تجربه او به بلاگر حرفه ای تبدیل می شود و می تواند به درآمدهای باورنکردنی دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه بهترین سیستم های همکاری در فروش ایرانی و خارجی

آیا شباهتی بین مسئولیت های بلاگر با اینفلوئنسر وجود دارد؟
خب مشخص است؛ همانطور که می دانید بلاگر و اینفلوئنسر هردو یک وظیفه واحد بر عهده دارند به نام تولید محتوا! درواقع بدون تولید محتوا نمی توانند فعالیت داشته باشند.

هدف اول یک بلاگر و اینفلوئنسر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند است که بتواند کاربران زیادی را جذب کند و با این محتوا دیده شود؛ زیرا در نتیجه دیده شدن به شهرت و اعتبار می رسد، صاحب یک برند شخصی می شود و درآمدهای باورنکردنی به دست می آورد.
هدف دوم تأثیر روی زندگی افراد و حل مشکلات آن هاست؛ آن هم با برخورداری از دانش و مهارت عمیق کامپیوتری و بازاریابی مانند نوآوری، روش های تولید محتوای الکترونیک، روش های عکاسی و گرافیک، ترفندهای جذب مشتری.

درواقع بلاگر و اینفلوئنسر هردو برای رفع چالش های روزانه زندگی پدید آمده اند؛ منتها هرکدام به شیوه ای خاص و در فضایی متفاوت فعالیت دارند.
آیا تفاوتی بین مسئولیت های بلاگر با اینفلوئنسر وجود دارد؟
 اینفلوئنسر حتماً نباید وبلاگ نویس باشد ولی یک بلاگر می تواند اینفلوئنسر باشد! از طرفی یک بلاگر لازم است در زمینه کاری خود متخصص باشد ولی این موضوع برای اینفلوئنسر شرط محسوب نمی شود فقط یک عامل کمکی است. جالب است بدانید بیشتر اینفلوئنسرها در اینستاگرام فعالیت دارند.
 همانطور که بالاتر اشاره کردیم بلاگر دنبال مدیریت و حفظ اعتبار وبلاگش در گوگل است؛ او می‎خواهد بیشترین ترافیک را برای سایتش داشته باشد، تعداد کاربرانش را روزبه روز افزایش دهد و با لایک و کامنت های بیشتر درآمد بیشتری کسب کند در نتیجه خیلی دنبال شهرت نیست.

اما برای اینفلوئنسر شهرت خیلی مهم است؛ او می خواهد فالوورهایش هر روز بیشتر و بیشتر شوند و روش زندگی و لایف استایل او را دنبال کنند.
 نکته بعدی انگیزه و دلیلی است که فرد از انجام کارش دارد. ببینید دوستان اگر دقت کرده باشید حتماً متوجه شده اید که در قسمت بلاگر مدام روی تخصص او تأکید داشتیم؛ یک بلاگر در مرحله اول به موقعیت و تخصص خود عشق می ورزد که دوست دارد در این زمینه محتوا تولید کند و با شما به اشتراک بگذارد. درواقع می توان گفت بلاگر بیشتر به تدریس و آموزش تمایل نشان می دهد!
ولی از آنجایی که اینفلوئنسر دنبال جلب توجه است، هدف اصلی او از تولید محتوا دریافت لایک و کامنت در نتیجه تأیید از شماست. عمدتاً اینفلوئنسر در تبلیغاتی که انجام می دهد به پاداش و درآمد خود فکر می کند و خیلی کم پیش می آید محصولاتی را منتشر سازد که خودش استفاده کرده است؛ این تبلیغات تنها یک وسیله برای شهرت بیشتر او هستند!

مهم ترین تفاوت های بین بلاگر و اینفلوئنسر
سطح تعهد بین بلاگر و اینفلوئنسر مهم ترین تفاوت آنهاست. این که هردو باید متعهدانه با مخاطبان خود رفتار کنند شکی نیست؛ ولی اصولاً میزان تعهد و صمیمیت در اینفلوئنسری بیشتر است. چرا؟ چون اینفلوئنسر هدفش شهرت و محبوبیت است پس باید بیشتر هوای فالوورهای خود را داشته باشد. ولی بلاگر چون تخصص و تجربه علمی  برایش حرف اول را می زند پس اول باید برای کار و اعتبار خود وقت و انرژی بگذارد بعد روی مخاطبانش تمرکز کند. 
تفاوت مهم دیگر بین بلاگرها و اینفلوئنسرها به دو موضوع "تخصص و علاقه شخصی" برمی گردد. ببینید از آنجایی که بلاگرها باید بر اساس تخصص خود جلو بروند پس کارشان کمی سخت تر است؛ درواقع یک بلاگر مثل یک محقق باید برای انجام هر تبلیغی ابتدا آن محصول را کاملاً ارزیابی و بررسی کند تا از صحت و سلامت محصول آگاه شود بعد به کاربران معرفی کند.
ولی یک اینفلوئنسر راحت تر پیش می رود؛ همانطور که گفتیم برای او تخصص مطرح نیست فقط باید در اصول بازاریابی استاد باشد و بتواند یک محصول را خیلی درخشان و آنچنانی به کاربران معرفی کند. نه اینکه دروغ بگوید؛ همانطور که گفتیم جلب اعتماد کاربران در اینفلوئنسری خیلی مهم است ولی اینفلوئنسری خشکی و انضباط کار بلاگری را ندارد و آسان تر می توانید به کار تبلیغات بپردازید.

حالا بلاگر یا اینفلوئنسر؟ کدام بهتر است؟
این که بخواهید بگویید کدام بلاگر یا اینفلوئنسر بهتر است کاملاً به روحیات خودتان بستگی دارد. توصیه طلایی ما به شما این است که اگر به کارهای تحقیقاتی و کاوشگری علاقه دارید و درواقع تجربه علمی برایتان اولویت است پس ترجیحاً بلاگری را انتخاب کنید؛ در صورتی که آدم شادتری هستید و بیشتر دوست دارید با افراد مختلف ارتباط بگیرید در یک کلام روابط عمومی قوی دارید پس برای اینفلوئنسری ساخته شدید!

درآمد بلاگری بیشتر است یا اینفلوئنسری؟
یادتان باشد بلاگری هم نوعی اینفلوئنسری به شمار می آید؛ نمی توان مقایسه کرد زیرا هردو می توانند درآمدهای شگفت انگیز برایتان داشته باشند به این شرط که با علاقه و انگیزه پیش بروید.
نتیجه
حالا که به تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر پرداختیم راحت می توانید قضاوت کنید که برای شما کدام بهتر است؛ بلاگر یا اینفلوئنسر؟! اگر روحیه نسبتاً آرامی دارید و دلتان می خواهد بیشتر وقت خود را به مطالعه و تحقیق اختصاص دهید خب به بلاگری فکر کنید؛ ولی در صورتی که شاد و جسور هستید اینفلوئنسری برایتان مناسب تر است زیرا فرق بلاگر و اینفلوئنسر در اولویت آن ها برای کاربرد تجربه و علاقه شخصی در تبلیغات است!