چشمان خوانندگان را تا آخرین جمله به مقاله خود بدوزید!

اگر نویسنده هستید، تنها به یک دلیل می‌نویسید و منتشر می‌کنید: برای این‌که ایده‌های شما خوانده شوند. شما می‌خواهید خوانندگان را از جمله اول تا آخرین جمله با نوشته خود درگیر کنید.

این فقط به خاطر اهمیت دیدگاه نویسندگیِ شما نیست. گوگل با استفاده از هوشِ مصنوعی خود، مدت زمانِ صرف شده از سوی مخاطبان شما برای خواندن مطالبتان را پیگیری و اندازه‌گیری می‌کند. «مالکیت زمان» مهم و یک عامل کلیدی در چگونگی رتبه‌بندی محتوای شما در دنیای واقعی و الگوریتم‌های مجازی است.

یک نویسنده تازه‌کار یا نیمه حرفه‌ای، باید به این درک برسد که نوشتن در همه زمینه‌های نویسندگی مانند روزنامه‌نگاری، تولید محتوا، داستان‌نویسی، بازاریابی ایمیلی و ... می‌تواند دانشگاه خوبی برای نوشتن متن باشد و همیشه و نباید فراموش کنید که در همه زمینه‌ها چیزهای بسیاری برای یادگیری وجود دارد. در این‌جا مهارت‌هایی وجود دارد که باید از امروز برای کنترل تجربه خوانندگان خود، از ابتدا تا انت‌های فعالیت حرفه‌ای خود از آن‌ها استفاده کنید.

برای کسب گیرایی در سبک نوشتاری شما، تنها هدف از نوشتن جمله اول باید این باشد که خواننده شما تشویق شود که جمله دوم متن را بخواند.
برای کسب گیرایی در سبک نوشتاری شما، تنها هدف از نوشتن جمله اول باید این باشد که خواننده شما تشویق شود که جمله دوم متن را بخواند.
برای کسب گیرایی در سبک نوشتاری شما، تنها هدف از نوشتن جمله اول باید این باشد که خواننده شما تشویق شود که جمله دوم متن را بخواند.

از حلقه‌های باز استفاده کنید

در هیچ یک از دوره‌های نویسندگی، قوی‌ترین تکنیک قصه‌گویی، ارایه نشده است: حلقه‌های باز. حلقه‌های باز را فقط با مطالعه متون دیگران و تمرین نویسندگی می‌توانید، بیاموزید.

 استفاده از حلقه‌های باز ساده است و هنگامی که یکبار از وجود آن‌ها در متنی آگاهی پیدا کردید، سپس، همه‌جا آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. آن‌ها تقریباً در هر کتاب داستانی، هر نمایش تلویزیونی یا حتی گفتگوی رادیویی وجود دارند. برای استفاده از این تکنیک باید با یک حلقه باز، شروع به گفتن یک داستان کنید؛ سپس، هنگامی که داستان در شرفِ رسیدن به نقطه اوج است، متوقف شوید و  تمرکز متن خود را به مکان دیگری ببرید؛ بعداً و در جای دیگری به خط اصلی داستان باز خواهید گشت. با تمرین، می‌توانید چندین حلقه باز را در یک متن یا داستان قرار دهید.

 حقیقت آن است که حلقه‌های باز، خلأ اطلاعاتی ایجاد کرده و خواننده شما را از طریق تلاش برای دریافت اطلاعات بیشتر به نوشته‌ی شما جذب می‌کند. بنابراین، بهتر است تا پایان مقاله‌ی خود از آن‌ها برای جلب توجه و تمرکز خوانندگانتان روی متن، استفاده کنید.

اجرای تست‌های A / B 

تست A / B یک اصل اساسی در نوشتن متن برای جلب توجه مخاطب، چه خاص و چه عام است. پیش‌فرض این اصل، بسیار ساده است:

خوانندگان بهتر از نویسندگان می‌دانند که از کدام نوع و محتوا در نوشته لذت می‌برند و میزان بیش‌تری از آن در متن می‌خواهند.

بنابراین، شما با سبک نوشتن متفاوت، این مورد را آزمایش می‌کنید که چه چیزی بیش‌تر در خوانندگان شما، اثرگذار است. به طور مثال، با استفاده از تست A / B، نویسندگان تبلیغات، محتوای انتقالی را آزمایش می‌کنند تا ببینند که کدام تبلیغات در تبدیل خوانندگان به خریداران بهتر  مؤثرتر است. کلود سی هاپکینز در اوایل قرن 20 پیشگام این روش بود. وی در کتاب خود در سال 1923 با نام «تبلیغات علمی»، نوشت:

«تقریباً هر سوالی را می‌توان با یک پویش (کمپین) آزمایشی، ارزان و سریع، پاسخ داد. این راه پاسخ دادن به آن پرسش‌ها است؛ نه با تبادل دیدگاه‌ها و تصورات حول یک میز. [از ابتدا] به آخرین قاضی دادگاه محصول خود، یعنی خریدار آن، مراجعه کنید.»

اکنون، ما در دوره‌ی انتشار آنلاین زندگی می‌کنیم. پیگیری آمارهای بازدید شما از همیشه آسان‌تر شده است. شما به راحتی می‌توانید ببینید که کدام یک از مقاله‌های شما بیشترین مطالعه، تعامل و نظر را دارد. از زمانی که اولین انتشار آنلاین خود را شروع می‌کنید، تست‌های A / B را اجرا کرده و به داده‌ها نگاه کنید. هنگامی که به دنبال آمار هر مقاله خود  هستید، به این موارد دقت کنید:

  • زمینه موضوعی مقاله؛
  • طول مقاله؛
  • زمان و نحوه انتشار؛
  • اشتراک در شبکه های اجتماعی؛
  • ساختار مقاله (به عنوان مثال فهرستواره، داستان شخصی، نوشته تحقیقی، نقد و بررسی و ...)؛
  • تمرکز مقاله (تجربه فردی، منشاء بیرونی و یا ترکیبی از هر دو)؛

هدف از این کار، پیدا کردن بهترین الگوها برای نوشتن مقالات است. طی چند ماه آینده، بهتر است که مقالات خود را در زمینه‌هایی که خلاقیت و توانمندی نویسندگی شما در آن بسیار بهتر از هر زمینه دیگری است، دو برابر کنید. هم‌چنین، بهتر است که مقالات شما برای انتقال پیام خود بیش از حد کوتاه یا بلند نباشند تا عملکرد خوبی بر جای بگذارند.

مقتدر عمل کنید

وقتی خوانندگان شما احساس کنند که ذهنشان در دستان مهارتِ نویسندگی شما ایمن است، تمایل بیشتری به شنیدن پیام متن و درک سخنان شما دارند. بنابراین، در اسرع وقت و در اوایل هر چیزی که می‌نویسید، به خوانندگان خود نشان دهید که می‌توانند به نظرات و گفته‌های شما اعتماد کنند. شما می‌توانید در مقالات غیرداستانی خود با استفاده از نکات زیر در خوانندگان اعتماد ایجاد کنید:

  • نمایش نتایج به دست آمده مربوط به مقاله برای خواننده؛
  • اشتراک تخصص یا مهارت مربوطه با خواننده؛
  • نقل از منبع معتبر (که می‌تواند یک فرد مشهور، یک تحقیق تحقیقاتی یا یک وب سایت خبری معروف باشد)؛
  • نقل یک رخداد، خبر یا داستان معتبر که مربوط به موضوع مقاله شماست (مثلاً تصویری از یک توییت)؛
  • جذب تعداد زیادی از خوانندگان به عنوان دنبال‌کنندگان خود (شبکه این افراد به خوانندگان جدید نشان می‌دهد که افراد بسیاری به شما اعتماد دارند و برای حفظ اعتماد خوانندگانی که سبک نوشتن شما را می‌دانند نوشته‌های شما را دنبال می‌کنند، به سختی کار می‌کنید).

با مشاهده عادت‌های مطالعاتی خودتان‌، متوجه خواهید شد که اعتماد به نویسنده چقدر مهم است. کافی است که هر وقت به یک مقاله می‌رسید، از خودتان بپرسید چه چیزی باعث شده شما به نویسنده‌ی آن، به عنوان یک منبع معتبر اعتماد کنید. همان‌طور که می‌بینید، اعتماد به نفس در نویسندگی بسیار مهم است؛  بنابراین، در طرح کلی از آن‌چه که می‌نویسید، ویژگی «اعتماد‌سازی» را بگنجانید. بهترین مکان برای ایجاد اعتماد میان شما و خواننده‌تان در بند (پاراگراف) مقدماتی متن شماست.

وارد دنیای ذهنی خوانندگان خود شوید و به زبان و واژگان آن‌ها بنویسید

تولیدکنندگان محتوا، دقیقاً نحوه تفکر مخاطبانشان را می‌آموزند. آن‌ها می‌دانند که مشتریان هدفشان با چه مشکلاتی روبرو هستند و به خوبی می‌فهمند که محصولی که ارایه می‌کنند، چگونه به حل آن مشکلات کمک می‌کند. سپس، آن‌ها تبلیغات خود را به زبانی که مخاطبانشان استفاده و بهتر درک می‌کنند، نوشته و منتشر می‌کنند.

حتماً شما هم به عنوان یک نویسنده، می‌خواهید مقالات شما با طرز فکر خوانندگان شما مطابقت داشته باشد. شما می‌توانید از طریق روش‌های زیر، اطلاعاتی را که خوانندگان شما دارند و نحوه صحبت آن‌ها در مورد مسایل یا سوالاتی که شما درباره آن می‌نویسید، بیابید:

  • به نقد و بررسی‌های کتاب‌ها یا مقالاتی که در آن زمینه می‌نویسید، نگاهی بیندازید. به بررسی‌های منفی توجه ویژه‌ای داشته باشید، زیرا در این موارد زبان احساسی بیشتری از سوی خوانندگان به کار می‌رود.
  • بحث‌ها، نظرسنجی‌ها و تالارهای گفتگوی آنلاین در زمینه کاری خود را بخوانید و بدانید مخاطبان هدف شما چه سوالاتی دارند. بخش‌های مرتبط با موضوعی را که می‌خواهید در مورد آن بنویسید، دنبال کنید و ببینید کدام سوالات بیش‌ترین تعامل را دارند.

پاداش تحقیق در مورد مخاطبان خود از طریقی که در بالا گفته شد، احتمالاً سیلی از ایده برای نوشتن مقاله جدید به ارمغان خواهد آورد.

قانون شماره 1 در نوشتن متن جذاب را به خاطر بسپارید

این کلمات را به حافظه خود بسپارید: «تنها هدف از جمله اول، این است که خواننده‌ی شما جمله دوم را بخواند». این قانون را روی هر چیزی که می‌نویسید، اعمال کنید. البته، این مهارت فقط در اولین جمله شما اعمال نمی‌شود؛ بلکه مربوط به هر جمله‌ای است که می‌نویسید. با هر جمله‌ای که می‌نویسید، هدف شما این است که خواننده را  جذب کنید تا جمله بعدی را بخواند؛  سپس جمله بعد، جمله بعدی، بعدی و… . 

برخی از سامانه‌های انتشار محتوا مانند پرسپت به شما امکان می‌دهند با استفاده از «زمان خواندن هر مقاله» در صفحه‌ی نمایش آمارتان، میزان عملکردتان در این مهارت را پیگیری کنید. این معیار، نشان‌دهنده درصد خوانندگانی است که مقالات شما را به پایان می‌رسانند. اگر بتوانید به بیش از نیمی از زمان مطالعه‌ی کامل مقاله دست یابید، وضعیت شما نسبتاً ایده آل است.

کلام آخر

وقتی همه مهارت‌های نویسندگی خود را به کار می‌گیرید، مقالات جذاب‌تری خواهید نوشت. لذا هر روز تلاش کنید تا مهارت بیشتری را در نوشتن مطالب بیاموزید و شبکه مخاطبانی متشکل از خوانندگان علاقمند به محتوای خودتان ایجاد می‌کنید. فراموش نکنید که نگه‌داشتن خوانندگان پای نوشته خود، از ابتدا تا انتهای آن، در همه زمینه‌های نویسندگی به شما کمک می‌کند و توانایی درآمدزایی شما را به عنوان نویسنده، بسیار افزایش می‌دهد.