ویژگی‌های یک پُستِ خوب 

یکی از نکاتی که توسط افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی به خصوص با ماهیت وبلاگ در نظر گرفته نمی‌شود، رعایت نکات فنی و نگارشی در ایجاد یک پست است. در این مقاله قصد داریم تا خدمت شما همراهان عزیز نکاتی را بیان کنیم که قطعا با رعایت آنها بتوانید از پست‌های خود حداکثر بازده را دریافت کنید. در ادامه هریک از این نکات را به همراه توضیح هریک خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

 1. شناخت مخاطب و حیطه فعالیت

شاید ذکر این نکته که ما به عنوان یک بلاگر باید بدانیم در چه موضوعی و برای چه افرادی در حال تولید محتوا هستیم خالی از لطف نباشد. باید روی محتوای خود متمرکز باشیم و از طفره رفتن و به حاشیه کشیدن مخاطب پرهیز کنیم. 

به عنوان مثال اگر شما در حال آموزش یک زبان خاص هستید هیچ لزومی ندارد تا در حین نوشتن محتوا از واقعه‌ای که در زندگی شخصی خود با آن روبرو شده‌اید برای مخاطب بنویسید. پیشنهاد ما این است که مستقیم سر اصل مطلب بروید و بدانید که مخاطب شما وقت کافی برای گوش دادن به حواشی را ندارد و تنها با قصد رسیدن به هدف خود آماده به مشاهده و مطالعه پست شما شده است.

Image for post
Image for post

2. آگاه و به روز باشید

اگر در موضوعی به صورت تخصصی در حال تولید محتوا هستید حتما دانسته‌های خود را به روز کنید و از منابع معتبر مطالعه داشته باشید. از مزایای این امر انتقال اطلاعات صحیح به مخاطب و همچنین اطمینان مخاطب به محتواهای شما برای بازگشت دوباره و ایجاد تعاملات بیشتر با شماست.

Image for post
Image for post

3. زیبا و خلاصه بنویسید

در زمان نگارش پست تمام اصول نگارشی را رعایت کنید و بدانید داشتن یک ساختار منظم در نگارش هیچگاه مخاطب را از دنبال کردن ادامه محتوا باز نمی‌دارد. در پست‌های خود حتما متن را از طرفین طراز کنید و در صورت لزوم از شماره گذاری برای جدا کردن پاراگراف‌ها و بخش‌ها استفاده کنید. برای آشنایی با نحوه استفاده و کار با ادیتور پرسپت به این صفحه بروید. 

اگر در قسمتی از محتوای خود نیاز به بازگویی یک مطلب جدا داشتید که موضوع آن ربطی به مقاله در حال نگارش نداشت، حتما سعی کنید آن موضوع را در قالب یک مقاله جداگانه بیان کنید و لینک آن را در مقاله اصلی قرار دهید. این اقدام مقالات شما را پویا خواهد کرد و بازدید بیشتری را نصیب شما خواهد کرد.

Image for post
Image for post

4. از ویدئو یا صوت استفاده کنید

اگر بخشی از محتوای شما نیاز به توضیحات بیشتر بود و آن توضیحات در قالب متن نگنجید، سعی کنید تا از دیگر فرمت‌ها برای انتقال آن استفاده کنید. محتواهای ویدئویی و صوتی اغلب تاثیر بیشتری روی مخاطبان خواهد داشت و برای این کار مناسب هستند. برای آشنایی با بارگذاری ویدئو یا صوت در ادیتور پرسپت به این صفحه بروید.

Image for post
Image for post

5. تصویر، تصویر، تصویر 

گنجاندن یک تصویر زیبا و مرتبط با موضوع در پست شما علاوه بر انتقال بهتر مطلب به مخاطب، پست شما را از حالت یکنواخت و کِسِل کننده خارج می‌کند. رنگ و ماهیت تصاویر تاثیر بسیار بالایی در ذهن مخاطب خواهد داشت و به نوعی شناسنامه‌ی اثر شما تلقی خواهد شد.  

Image for post
Image for post

6. ذکر منابع و ارجاع‌دهی 

اگر در حال نوشتن مطلبی هستید که برگرفته از یک منبع دیگر است حتما لینک آن را در مقاله خود درج کنید. این اقدام علاوه بر تایید مطالب شما یک حس اطمینا را در مخاطب ایجاد خواهد کرد که شما نسبت به قوانین نگارشی و رعایت حق و حقوق نگارنده اصلی احترام قائل هستید و به اعتبار و ارزش مطالب شما خواهد افزود. 

Image for post
Image for post

7. ساختار یافته بنویسید

اینکه بدانید یک مخاطب از ابتدای شروع خواندن مقاله‌ی شما تا پایان آن قرار است همراه شما باشد به شما در رعایت این مهم بسیار کمک خواهد کرد. در ابتدای هر مقاله سعی کنید تا در قالب یک مقدمه کوتاه مخاطب را از نتیجه مطالعه مقاله خود آگاه کنید. این اقدام علاوه بر کمک به شروع نوشتن مقاله به مخاطب شما اطلاعاتی سریع خواهد داد و زمان او را هدر نمی‌دهد.باید این نکته را بدانید اگر مخاطبی در صورت مطالعه کامل مقاله شما به نتیجه دلخواه خود نرسد، ممکن است هیچگاه دیگر مقالات شما را مطالعه نکند یا به طور کلی حاضر به دیدن مقاله‌ای از شما نشود.  

Image for post
Image for post