دورکاری، هنجاری نو

بخش اول: چگونه می‌توان دورکاری پربازدهی داشت؟

با آن که دورکاری می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد، اما رعایت نکردن اصول آن، می‌تواند به بهره وری شما آسیب برساند. مشکل از آن جاست که شما تاکنون خانه خود را تنها به عنوان فضایی برای استراحت در نظر گرفته‌اید؛ بنابراین، هنگامی که در راحتی خانه خود هستید، تغییر وضعیت به شرایط کاری می‌تواند تا حدودی برای شما دشوار باشد. خبر خوب این است که روش‌هایی برای افزایش بهره‌وری شما هنگام دورکاری وجود دارد. در ادامه، برخی از بهترین راه‌ها برای افزایش بهره‌وری هنگام دورکاری را بررسی خواهیم کرد.

بهره‌وری در تمامی کسب‌وکارها دارای اهمیت بسیاری است. افزایش بهره‌‌‌وری با حفظ کیفیت کار، سبب کاهش مصرف منابع، به ویژه زمان می‌شود.
بهره‌وری در تمامی کسب‌وکارها دارای اهمیت بسیاری است. افزایش بهره‌‌‌وری با حفظ کیفیت کار، سبب کاهش مصرف منابع، به ویژه زمان می‌شود.
بهره‌وری در تمامی کسب‌وکارها دارای اهمیت بسیاری است. افزایش بهره‌‌‌وری با حفظ کیفیت کار، سبب کاهش مصرف منابع، به ویژه زمان می‌شود.

فضای کار خود را مرتب کنید

در صورت به‌هم‌ریختگی فضای کاری، تمرکز بر کار برای شما سخت می‌شود. بنابراین، پیش از شروع  و پس از پایان کار، زمانی را برای تمیز کردن فضایی که در آن را کار می‌کنید، اختصاص دهید. از شر هرگونه آشفتگی خلاص شوید و همه چیز را مرتب کنید. هرچه فضا تمیزتر و مرتب‌تر باشد، راحت‌تر بر کار خود تمرکز خواهید یافت.

زمان‌هایی برای استراحت خود تعریف کنید

تغییر شرایط به دورکاری و همه‌ی شبانه روز در خانه ماندن، می‌تواند برای بهره‌وری شما مضر باشد. این مورد حتی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در خلق و خوی شما نیز شود و انگیزه کمتری در شما ایجاد کند تا به کار خود بپردازید. با استراحت منظم و اختصاص وقت برای بیرون رفتن از خانه، واقعاً می‌توان سطح بهره‌وری را افزایش داد. تنها 10 الی 15 دقیقه به آب دادن به گلدان‌ها یا خواندن کتاب در فضای باز حیاط خانه یا خلوت خارج از خانه اختصاص دهید تا به بهبود سطح بهره‌وری شما کمک کند.

برای روز کاری آینده آماده باشید

وقتی فیزیکی به سرکار می‌روید، می‌دانید که برای این که روز کاری خوبی داشته باشید، مقدماتی نیاز است و باید کارهایی انجام دهید. معمولاً همه‌ی ما یک روال داریم که ما را برای کار آماده می‌کند. برعکس، هنگامی که از خانه شروع به کار می‌کنید واقعاً چنین روالی وجود ندارد. به جای این که فکر کنید اکنون می‌توانید تمام روز با لباس خواب خود کار کنید، سعی کنید لباسی راحت ولی متفاوت انتخاب کرده و بپوشید. یک برنامه‌ی صبحگاهی تهیه کنید که شما را برای کار آماده کند؛ مثلاً پس از بیدار شدن، رختخواب خود را مرتب کنید و سپس، 15 دقیقه نرمش نمایید و غیره. به این ترتیب، اگر ذهن شما آماده شده باشد، دورکاری برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود.

بخش دوم: ترفندهایی برای مدیریت زمان در دورکاری

مدیریت زمان از میان همه مواردی که برای کار از خانه باید به آن توجه شود، مهمترین مورد است. چگونه می‌توان تمام آن چه را که باید به آن رسیدگی شود به اتمام رسانید، وقتی موارد بسیاری برای حواس‌پرتی و از بین رفتن تمرکز وجود دارد؟ در ادامه، برخی از ترفندهای عالی برای مدیریت زمان را که می‌توانید هنگام دورکاری اجرا کنید، عنوان خواهیم کرد.

از چند وظیفه بودن خودداری کنید

معمولاً هنگام دورکاری برخی از افراد سعی در انجام چند وظیفه به صورت همزمان دارند. این که آیا تلاش شما  برای انجام همزمان دو پروژه متفاوت است یا ترکیب کار و مراقبت از بچه ها، چند وظیفه بودن می تواند به شدت برای بهره وری شما مضر باشد. باید هر زمان فقط روی یک کار تمرکز کنید. وقتی فقط بر روی یک چیز تمرکز می کنید، باعث می شود که بهره وری شما بسیار بیشتر شود. به همین ترتیب، گروه بندی کارهای مشابه با هم می تواند به شما کمک کند خیلی سریعتر آنها را انجام دهید. بنابراین به جای انجام چند پروژه مختلف به صورت هم زمان، کارهای آن ها را دسته بندی و تفکیک کنید.

مهلت‌های واقع‌گرایانه تعیین کنید

یک نکته خوب در مدیریت زمان هنگام دورکاری، تعیین مهلت‌های واقع‌بینانه برای انجام کارهاست. شما باید فهرستی از مهم‌ترین وظایفی را که در هر روز باید به انجام برسانید، تهیه کنید. سپس، به ترتیب اولویت یا توالی انجام، روی آن‌ها کار کنید. فراموش نکنید که برای انجام هر کار، زمان مشخصی را تعیین کنید. به زودی خواهید فهمید که این کار واقعاً به شما کمک می‌کند تا تنها روی کار فعلی خود متمرکز شوید. وقتی با تعیین مهلت کار می‌کنید، می‌توانید کارهای بیشتری را در یک بازه زمانی کوتاه‌تر انجام دهید. این افزایش بهره‌وری به آن دلیل است که احتمال پرداختن به موارد غیر مهم یا غیر ضروری، مانند بررسی شبکه های اجتماعی، بسیار کم است؛ وقتی می‌دانید که برای تعیین تکلیف کاری که دارید انجام می دهید، تنها زمان مشخصی در اختیار دارید.

از ابزارهای افزایش بهره‌وری استفاده کنید

اگر نگاهی به اینترنت بیاندازید، ابزارهای بهره‌وری زیادی را در دسترس خواهید دید. بسیاری از این‌ها رایگان استفاده می‌شوند و هنگام کار از راه دور به افزایش بهره‌وری کمک می‌کنند. ابزارهای مدیریت وظایف (Task Managers) برای بهره‌وری بسیار مناسب هستند. اگر بخشی از یک تیم هستید، این ابزارها شما را قادر می‌سازند تا با تیم در تماس باشید، وظایف را سازماندهی کنید و ببینید دقیقاً چه مواردی باید تکمیل شود. شما حتی می‌توانید ابزارهای مدیریت زمان را نیز به صورت آنلاین و رایگان پیدا کنید. این ابزارها به شما امکان می‌دهد تا از زمان خود بهتر استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که ابتدا مهم‌ترین کارها را انجام می‌دهید.

عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرید

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که از نظر مدیریت زمان با آن روبرو خواهید شد‌، حواس‌پرتی است. حواس‌پرتی‌های زیادی هنگام دورکاری وجود دارد. چه زنگ تلفن باشد، چه وسوسه‌ی بررسی رسانه‌های اجتماعی یا تلویزیون؛ با این همه حواس‌پرتی در اطراف هر فردی، به تعویق انداختن کارها بسیار آسان است. به همین دلیل، کار در فضایی آرام و دور از حواس‌پرتی بسیار مهم است. هم‌چنین، می‌توانید هدفون‌های حذف‌کننده نویز را با قیمت مناسبی خریداری کنید تا اطمینان حاصل کنید که هنگام کار، سر و صدای اطراف، ذهن شما را منحرف نمی کند.

هنگامی که از خانه کار می کنید مدیریت زمان ممکن است دشوار باشد. با این حال، نکات بالا واقعاً می‌توانند به شما کمک کنند تا چالش‌هایی را که بر سر راهتان پدید می‌آیند را به حداقل برسانید.

بخش سوم: نحوه‌ی مقابله با عوامل حواس پرتی

یکی از مواردی که هنگام دورکاری باید به آن تسلط داشته باشید، به حداقل رساندن حواس‌پرتی است.حواس پرتی‌های زیادی وجود دارد که شما باید با آن‌ها کنار بیایید؛ مانند کارهای خانه، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و رسیدگی به بچه‌ها. در زیر، برخی از نکاتی که به شما کمک می‌کند هنگام دورکاری با حواس‌پرتی‌ها کنار بیایید، آورده شده است.

از حواس‌پرتی به عنوان پاداش استفاده کنید

حواس‌پرتی، لزوماً چیز بدی نیست. بعد از اتمام کارها می‌توانید از آن‌ها برای پاداش دادن به خود استفاده کنید. به عنوان مثال، پس از اتمام یک پروژه به خود، فرصت تماشای تلویزیون را بدهید. به همین ترتیب، از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید به همین روش استفاده کنید. استفاده از حواس‌پرتی به عنوان پاداش می تواند به شما در حفظ تمرکز کمک کند و انگیزه شما را برای انجام کار افزایش دهد.

در قسمت‌های مختلف خانه کار کنید

معمولاً روال بر این است که فقط یک مکان از خانه را برای کار جدا کنید. با این حال، ممکن است افزودن تنوع با جا‌به‌جا نمودن محیط کار در مناطق مختلف خانه برای بهره‌وری شما مفید باشد. خود را به جایی مشخص برای کار کردن محدود نکنید، این محل را هر از چندگاهی تغییر دهید و شاهد افزایش سطح بهره‌وری خود باشید.

کار کردن در رختخواب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا ناخودآگاه انسان را برای استراحت آماده می‌کند؛ ولی اگر جزو آن دسته از افراد هستید که در هر جا و هر شرایطی به خواب می‌روید، حتی در این محل نیز، می‌توانید کار کنید.
کار کردن در رختخواب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا ناخودآگاه انسان را برای استراحت آماده می‌کند؛ ولی اگر جزو آن دسته از افراد هستید که در هر جا و هر شرایطی به خواب می‌روید، حتی در این محل نیز، می‌توانید کار کنید.
کار کردن در رختخواب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا ناخودآگاه انسان را برای استراحت آماده می‌کند؛ ولی اگر جزو آن دسته از افراد هستید که در هر جا و هر شرایطی به خواب می‌روید، حتی در این محل نیز، می‌توانید کار کنید.

به فضای کاری خود موسیقی پس‌زمینه اضافه کنید

این نکته ممکن است برای همه مفید نباشد، اما بسیاری از متخصصان ادعا می‌کنند کار کردن همراه با موسیقی پس‌زمینه می‌تواند حواس‌پرتی افراد را محدود کند. البته باید روی موسیقی آرامش‌بخش و لطیف تمرکز کنید، نه چیزی که باعث شود شما همراهش آواز بخوانید و نه آهنگ‌های پاپ که حواس شما را به شعر یا ریتم خود پرت می‌کند. گاهی اوقات و برای برخی افراد، گوش دادن به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی در پس‌زمینه نیز چنین اثری بر جای می‌گذارد. بنابراین، سعی کنید کمی موسیقی به پس‌زمینه‌ی فضای کاری خود اضافه کنید و ببینید آیا این کار به شما کمک می‌کند یا خیر.

برای بررسی ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی داشته باشید 

بررسی کردن ایمیل‌ها هنگام دورکاری مهم است. با این وجود، این کار می‌تواند زمان زیادی را به خود جذب کند. بنابراین، بهتر است که این امر را به بازه‌های معینی در طول روز و در دفعات مشخص محدود کنید. در حالت ایده‌آل، بار اول، صبح آن‌ها را بررسی کنید و سپس، در پایان هر قسمت بزرگ از کاری که انجام می‌دهید.

خاموش کردن اعلان‌ها

یک ترفند عالی برای افزایش بهره‌وری، خاموش کردن اعلان‌های تلفن همراه و رایانه است. رسانه‌های اجتماعی، اخبار و برنامه‌های اطلاع‌رسانی می‌توانند هنگام دورکاری واقعاً باعث حواس‌پرتی شوند. بنابراین، آن‌ها را حداقل تا بعد از اتمام ساعات کاری خود خاموش کنید

محدود کردن عوامل حواس‌پرتی به هنگام دورکاری همیشه ممکن و آسان نیست. با این حال، موارد بالا برخی از مؤثرترین نکاتی است که می‌توانید برای مقابله با عوامل حواس‌پرتی، رعایت کنید.

بخش چهارم: کار کردن تحت استرس و عدم اطمینان

شما در تلاش برای تمرکز بر روی کار تنها نیستید. کار کردن در اوقات نامشخص و پرتنش کار آسانی نیست؛ در حقیقت، وقتی ذهن شما به شدت تحت تأثیر ترس و اضطراب قرار بگیرد، کار کردن تقریباً غیرممکن است. در این جا، ما برخی از مؤثرترین روشهای کار تحت فشار روانی و عدم اطمینان را بررسی خواهیم کرد که دنبال کردن آن‌ها را می تواند به شما کمک بسیاری نماید. 

قدرشناس بودن را تمرین کنید

آیا می‌دانید تمرین قدرشناسی می‌تواند در جو روانی و احساسات شما تفاوت زیادی ایجاد کند؟ مطالعات نشان داده است که نوشتن فهرستی از چیزهایی که به خاطر داشتن آن‌ها سپاسگزار هستید، می‌تواند روحیه شما را به شدت بهبود بخشد. این کار با تمرکز ذهن بر روی چیزهایی که از آن‌ها سپاسگزار هستید، مغز را تربیت می‌کند تا مثبت‌تر فکر کند. شما با این کار تمرکز خود را از اتفاقات بد فعلی، به سمت واقعیات خوب مثبت تغییر می‌دهید. به عنوان مثال، دورکاری ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما حداقل شما در امنیت و سلامت هستید.

سعی کنید یک روال کاری ایجاد کنید

حال که در خانه کار می‌کنید و در دفتر نیستید، باید روشی داشته باشید که روز کاری خود را مرور کرده و زیر نظر بگیرید. بنابراین، با ایجاد یک روال کاری، به کاهش عدم اطمینان و افزایش درک خود از وضعیت کاریتان کمک کنید. زمان مشخصی برای بیدار شدن از خواب و شروع کار داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که در طول روز چندبار استراحتِ برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهید و زمان مشخصی برای اتمام کار نیز دارید.

استفاده از پشتیبانی‌ها

شما تنها کسی نیستید که دورکاری می‌کنید؛ این بدان معنی است که پشتیبانی‌های زیادی برای شما وجود دارد! ممکن است شما نیاز به صرف وقت بیشتری برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده داشته باشید یا شاید مفید باشد که نگرانی‌های خود را در گروه‌های آنلاین با همکاران و دیگر افراد مانند خودتان در میان بگذارید و از آن‌ها مشاوره بگیرید.

افراد بسیاری در حال تجربه شرایط دورکاری هستند، شما می‌توانید از تجربیات این افراد بهره بگیرید و تجربیات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.
افراد بسیاری در حال تجربه شرایط دورکاری هستند، شما می‌توانید از تجربیات این افراد بهره بگیرید و تجربیات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.
افراد بسیاری در حال تجربه شرایط دورکاری هستند، شما می‌توانید از تجربیات این افراد بهره بگیرید و تجربیات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

به مراقبت از خود بپردازید

در آخر، سعی کنید در این شرایط نامطمئن و استرس زا، از خود مراقبت کنید. این کار واقعاً به کاهش استرسی که احساس می‌کنید، کمک خواهد کرد. ورزش منظم یک راه عالی برای مقابله با استرس است. هم‌چنین باید بخشی از زمان خود را بر روی کارهایی بگذارید که شما را آرام می‌کنند، مانند خواندن کتاب محبوبتان یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و غیره. هرچه بیشتر مراقبت کردن از خود را تمرین کنید، استرس شما نیز همان اندازه کاهش می‌یابد.

سخن پایانی

به طور کلی، پیشگیری از وقوع فشار روانی، استرس و ترس از آن چه ممکن است در طی یک بیماری همه‌گیر مانند کرونا اتفاق بیفتد، دشوار است. با این حال، نکاتی که گفته شد واقعاً می‌تواند به شما در مدیریت این شرایط و احساسات کمک کنند. به یاد داشته باشید که با خود و اطرافیانتان مهربان باشید و انتظار زیادی از خود و آن‌ها نداشته باشید، به خصوص هنگامی که برای اولین بار از خانه کار می کنید؛ چون این کار نه فقط برای شما بلکه برای آن‌ها هم تازگی دارد و به مرور زمان، تجربه لازم برای زندگی با چنین شرایطی برای شما و آنان کسب خواهد شد.