اهمیت سئو تکنیکال چیست ؟

اهمیت سئو تکنیکال چیست ؟

ممکن است وسوسه شوید که این بخش از سئو را به کلی نادیده بگیرید و از آن بگذرید، اما باید بدانید که آموزش سئو تکنیکال نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک وب‌سایت ایفا می‌کند. ممکن است زمانی محتوای شما کاملاً بی‌نقص و مفید باشد، اما موتورهای جستجو نتوانند آن را درک کنند. در نتیجه این محتوا به افراد بسیار کمی نمایش داده می‌شود. بدون در نظر گرفتن معیارهای سئو تکنیکال، موتورهای جستجو نمی‌توانند محتوای شما را به خوبی درک کنند.

گوگل و موتورهای جستجوی دیگر می‌خواهند که بهترین نتایج موجود را برای «کوئری‌ها» (Query) یا جستجوهای کاربران ارائه کنند. بنابراین، ربات‌های این موتورهای جستجو تلاش می‌کنند که وب‌سایت‌ها را بر اساس معیارهای خاصی رتبه‌بندی کنند. همان‌طور که گفتیم، توجه به بهبود سئو تکنیکال می‌تواند به بهبود رتبه شما کمک کند و برعکس این موضوع نیز صادق است. اگر وب‌سایت شما مشکلات فنی جدی داشته باشد، ممکن است موتورهای جستجو به کلی وب‌سایت شما را بلاک و از فهرست نمایه‌گذاری یا ایندکس حذف کنند.

اما سئو فنی فقط به موتورهای جستجو کمک نمی‌کند. وب‌سایت‌ها باید سریع و تمیز باشند و استفاده از آن‌ها ساده باشد تا رضایت کاربران را جلب کنند. به همین دلیل، توجه به اصول اولیه سئو هم برای ساده کردن کار موتورهای جستجو و هم برای جلب رضایت کاربران ضروری است.

چک لیست سئو تکنیکال

سئو تکنیکال کمی پیچیده است و برای آن باید به جزئیات بسیار زیادی توجه کنید. در ادامه این مطلب درباره جزئیات سئو فنی بیشتر می‌خوانید. اما به طور کلی، می‌توان گفت که هشت نکته زیر، ویژگی‌های وب‌سایت‌های بهینه شده از نظر فنی است.

سریع بودن

سرعت بارگذاری صفحات باید بالا باشد. کاربران در عصر حاضر به طور معمول صبر زیادی ندارند و نمی‌خواهند مدت زیادی منتظر باز شدن یک صفحه بمانند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از کاربران وب‌سایت‌ها در موبایل، صفحاتی با سرعت بارگذاری بیشتر از ۳ ثانیه را ترک می‌کنند. بنابراین اگر بارگذاری صفحات شما سریع نباشد، ترافیک بسیار زیادی را از دست می‌دهید.

قابلیت خزش یا کراولینگ

موتورهای جستجو از ربات‌ها برای خزش و دریافت اطلاعات وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. برای بهبود این قابلیت می‌توانید از روش‌های زیادی بهره بگیرید. برای مثال می‌توانید خزش یک محتوای خاص را محدود کنید یا کاری کنید که صفحه‌های کراول شده در صفحات نتیجه جستجو نمایش داده نشوند یا لینک‌های صفحه را فالو نکنند. همچنین می‌توانید با استفاده از لینک‌های داخلی، به ربات‌ها در درک بهتر محتوای صفحه‌ها کمک کنید.

نداشتن لینک‌های خراب

باز کردن صفحه‌هایی که در واقع وجود ندارند، می‌تواند کاربران را ناراحت یا خشمگین کند. اگر لینکی خراب یا ناموجود در سایت شما وجود داشته باشد، افراد خطای ۴۰۴ دریافت می‌کنند. این موضوع می‌تواند تأثیر بسیار بدی در تجربه کاربری مخاطبان داشته باشد. علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز دوست ندارند صفحاتی با این خطا را پیدا کنند.

به طور کلی بیشتر وب‌سایت‌ها تعدادی لینک خراب دارند، چراکه همواره در حال تغییرند. اما با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید این خطاها را رفع کنید و تعداد لینک‌های خراب را کاهش بدهید. برای مثال می‌توانید با «ریدایرکت یا تغییر مسیر» (Redirect) و انتقال لینک‌های خراب و قدیمی با صفحات جدید، این مشکل را برطرف کنید.

نداشتن محتوای کپی

«محتوای کپی یا دوپلیکیت» (Duplicate)، چه در خود وب‌سایت شما باشند و چه از وب‌سایت‌های دیگر کپی شده باشند، موتورهای جستجو را گیج می‌کنند. موتورهای جستجو هنگام مواجهه با این نوع از صفحات، نمی‌دانند که باید به کدام صفحه رتبه بالاتری بدهند. در نتیجه ممکن است صفحات با محتوای مشابه را پایین‌تر از صفحات دیگر نشان بدهند.

گاهی اوقات ممکن است بدون این که بدانید، محتوای کپی داشته باشید. برای مثال ممکن است بر اثر اشکالات فنی، یک محتوا با دو URL مختلف نمایش داده شود. این محتوا در تجربه کاربری مخاطبان تأثیری ندارد، اما موتورهای جستجو متوجه آن می‌شوند و شما را جریمه می‌کنند. خوشبختانه با استفاده از تگ‌های «کنونیکال» (Canonical) می‌توانید این مشکل را رفع کنید. تگ‌های کنونیکال، صفحه اصلی محتوا را به موتورهای جستجو معرفی می‌کنند.