فشار دولت چین بر آموزشهای آنلاین
دولت چین عقیده دارد افزایش کلاسهای آنلاین فشار زیادی بر بچهها و افزایش فاصله بین امکانات و آموختههای آنها دارد. چین در حال تشدید سرکوب بخش آموزش آنلاین خود است، و استارتاپ ها را مجبور به برنامههای بیهوده برای عرضههای اولیه چند میلیارد دلاری امسال می کند.


در چند ماه گذشته، شرکت لباس edtech یکی از داغترین سرمایه گذاریها در صنعت اینترنت پس از کرونا در چین بود که سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار بودجه سرمایه گذاری از طریق سرمایه گذارانی مانند Alibaba Group Holding Ltd. Tencent Holdings Ltdو SoftBank Group جذب کرد.
رئیس جمهور چین شی جین پینگ در ماه مارس اظهار داشته که افزایش تدریس خصوصی در مدرسه بعد از زمان مدرسه فشار زیادی بر بچههای چین دارد که نشان دهنده علاقه شخصی در مهار این رفتار افراطی است. این امر منجر به اخطارهای رسانههای دولتی و مجازات هایی با هدف اقدامات غارتگرانه ای می شود که وسواس یک ملت را نسبت به پیشرفت تحصیلی در پی میکند. در حال حاضر وزارت آموزش چین قصد دارد یک بخش اختصاصی ایجاد کند تا برای اولین بار بر همه سیستم عاملهای آموزش خصوصی نظارت کند.
مداخلات دولت باعث شده است که چندین گزینه عرضه اولیه بالقوه متوقف شود. یکی از این استارتاپ ها Zuoyebang سرمایه گذاری شده توسط Alibaba به احتمال زیاد شانس خود را برای اولین بار از دست خواهد داد.
پکن در حال شروع تدریس خصوصی توسط استارتاپ هایی است که وقتی مدارس دانش آموزان را به خانه فرستادند رونق گرفت، و سپس یک تنظیم کننده بازاریابی رایگان برای همه راه اندازی کرد که می گوید میلیون ها کودک را به کلاس های مجازی هدایت می کند. نگرانی آنها نه تنها به قیمت گذاری یا تبلیغات بی پروا بلکه به دلیل افزایش شکاف بین دارایی ها و نداشتن ها است - کسانی که توانایی پرداخت هزینه های اضافی را دارند. به همین منظور ، مقامات در این ماه محدودیت های زیادی را از جمله محدود کردن شهریه شرکتهای پس از تحصیل برای شرکتها وضع کردند و یوانفودائو و زوئیبانگ را به دلیل ادعاهای تبلیغاتی دروغ جریمه کردند.
رسانههای چینی گزارشهای بیشتری را از ممنوعیت برگزاری دوره های آنلاین برای کودکان شش ساله یا کمتر تا محدودیت در انجام تکالیف و مجوزهای اجباری برای همه معلمان منتشر کرده اند. سیاست های جدید می تواند شامل توقف در کلاسهای آخر هفته باشد که بیش از یک سوم شهریه خصوصی در کشور است.
کاترین لیم، تحلیلگر اطلاعات بلومبرگ، با اشاره به ممنوعیت پنهانی آخر هفته، گفت: "این موضوع می تواند درآمد کل صنعت را کاهش دهد."
تدریس خصوصی در خانه در سراسر جهان - به ویژه در آسیا - حتی قبل از اینکه کلاس های حضوری در زمان کرونا کنار گذاشته شود، در حال افزایش محبوبیت بود. اما این صنعت در چین زندگی خیلی بیشتر نمایان شده است. شرکت Zuoyebang ادعا کرده است که در هر روز، حداقل 50 میلیون دانشجو معادل کل جمعیت اسپانیا می توانند از سیستم عامل Zuoyebang استفاده کنند.
این مقیاس گسترده به همین دلیل است که شرکت های نوپای آموزش آنلاین این کشور پس از جذب 10.5 میلیارد دلار بودجه در سال گذشته، یکی از با ارزش ترینها در جهان شده اند، بر اساس گفته های شرکت تحقیقاتی Preqin، این مبلغ بیش از سه سال گذشته بود. طبق رصدگر دادههای بازار جهانی Statist، انتظار می رود بازار یادگیری آنلاین چین در سال 2020 به 315 میلیارد یوان (49.5 میلیارد دلار) برسد، که تقریباً سه برابر نسبت به 5 سال پیش است.


همچنین دولت چین اقداماتی غیرمعمول و مستقیم برای تأثیرگذاری بر تکامل صنعت در چین انجام می دهد. دولت به طور کلی مشتاق است که از طریق یک سری کاوشگرهای نظارتی و جریمههای ضبط شده، رشد روزافزون غولهای اینترنتی مانند Tencent و Alibaba ، از بزرگترین حامیان صنعت را کاهش می دهد.
مقامات چین همچنین نگران صدها میلیون والدینی هستند که پس اندازهای خود را در کلاس های آنلاین هزینه می کنند در حالی که کودکان را به طور فزاینده ای تحت فشار کار قرار می دهند. همانند رونق های گذشته که در زمین های متزلزل ساخته شده اند - مثلاً در وام های همتا به همتا یا محصولات مدیریت دارایی با مجوز نامناسب - پکن به سرعت وارد عمل شد تا آنچه را که به نظر می رسد بمب ساعتی بالقوه است خنثی کند.


GSX Techedu Inc. New Oriental Education & Technology Group Incو TAL Training Group - که عمدتا مدارس فیزیکی را اداره می کنند و به عنوان فشار سنج احساسات صنعت عمل می کنند - از ابتدای مارس 55 میلیارد دلار ارزش داشتهاند. سرمایه گذاران SoftBank و Sequoia تا Hillhouse Capital و Tiger Global ، از بزرگترین تبلیغات سالهای گذشته ، توسط این شرکت کنار گذاشته شده اند.
فعالیت فشار قانونی در بسیاری از موارد مجبور به عقب نشینی از محلهای سودآور شده اند. اما دیگران فعلاً بی تفاوت باقی مانده اند. شرکت Zhangmen Education که در 19 مه تقاضای IPO برای ایالات متحده کرد، قصد دارد اعتماد سرمایه گذاران را با وجود عدم اطمینان در مقررات، آزمایش کند. به گفته یکی از دست اندرکاران، آموزش ابتدایی آموزش مورد حمایت واربورگ پینکوس و سافت بانک هنوز نتوانسته است برنامه لیست خود را عقب بکشد. و در تاریخ 25 مه Jiayi ، یک شرکت چینی که هر دو مرکز آموزش آنلاین و آفلاین را اداره می کند ، نیز برای IPO در هنگ کنگ ثبت نام کرد. با این وجود هر دو رقابت شدید و الزامات نظارتی جدید را از عوامل خطر خود ذکر می کنند.
رسانههای محلی چین گزارش دادند، در ماه ژانویه رسانه های اجتماعی پس از استخدام شرکتهایی از جملهYuanfudao ، Zuoyebang و واحد آموزشی ByteDance Ltd، یک بازیگر زن را به عنوان معلم در سیستم عامل خود استخدام کردند. این بازیگر خود را به عنوان معلم انگلیسی و ریاضی در مطالب مختلف تبلیغاتی معرفی کرد.
این شرکت در یکی از فیلمهای تبلیغاتی منتشر شده در اینترنت، هدف مستقیم پارانویای والدین را گرفت - دقیقاً همان چیزی که نهادهای نظارتی علیه آن حمله کردند. این بازیگر باارائه یک بسته دوره 33 ساعته پخش مستقیم که هزینه آن فقط 8 دلار است، هشدار داد که از دست دادن این آموزش پیامدهایی دارد.
وی گفت: "این ممکن است خود والدین باشند که فرزندان خود را خراب می کنند."