یاماها موتورسیکلت خودران تولید می‌کند

اتومبیل خودران یکی از پر سر و صداترین پیاده سازی های AI (هوش مصنوعی) در دنیای واقعی است. اهمیت این موضوع تا حدی است که می‌توان فهمید که چگونه چنین وسایل نقلیه‌ای می‌توانند انقلابی در رفت و آمد، تحویل بسته، حمل بار از راه دور و غیره ایجاد کنند. گرچه تصور کردن کاربردهای عملی موتورسیکلت خودران کمی سخت‌تر از اتومبیل خودران است، اما یاماها پیش رفته و به هر حال یک زوج از این موتور را ساخته است.

Image for post
Image for post


MOTOROiD که ایجاد مرکز نوآوری جدید یاماها است، اولین بار در این هفته در نمایشگاه Consumer Electronics Show (CES) در لاس وگاس ظاهر خواهد شد.
سیستم دید و رایانه ای MOTOROiD به کاربر اجازه می‌دهد تا موتور را با تکان دادن دست احضار کند. پایداری وسیله نقلیه از طریق "سیستم کنترل مرکز توده فعال" (AMCES) آموزش دیده توسط هوش مصنوعی حاصل می‌شود که با چرخش قسمتهایی از ماشین مانند باتری، بازوی چرخان و چرخ عقب در اطراف محوری که از مرکز عبور می‌کند مرکز ثقل را در زمان واقعی تغییر می‌دهد. 

این موتور سیکلت از یک سیستم اندازه گیری اینرسی از سنسور ژیروسکوپ برای تشخیص چرخش محور و یک شتاب سنج برای تشخیص سرعت استفاده می‌کند و داده‌ها را با تأخیر کمتر از 0.0005 ثانیه به واحد کنترل پردازنده می‌فرستد. MOTOROiD دارای یک باتری یون لیتیوم، لاستیک های چاپ شده 3D و یک دستگاه HMI هپتیک است که کمر موتورسوار را خنثی می‌کند. یاماها تجربه سواری را تجربه ای توصیف می‌کند که در آن "موتورسوار هماهنگ با دستگاه طنین انداز می شود."
در حال حاضر MOTOROiD فقط با سرعت کم کار می‌کند، اما برنامه هایی برای افزایش دادن این معیار عملکرد در آینده وجود دارد.
پروژه جدید موتور سیکلت مستقل دیگر یاماها در واقع دوچرخه نیست، بلکه یک ربات انسان نما به نام MOTOBOT است که می تواند بدون هیچ گونه تغییر اساسی یک موتورسیکلت استوک را رانندگی کند. MOTOBOT با همکاری برنامه رباتیک موسسه تحقیقاتی سان فرانسیسکو SRI International ساخته شد. سخنگوی رسانه CES یاماها می‌گوید،

 "یاماها عمدتاً در طراحی الگوریتم‌های موتورسواری با سرعت بالا، تجزیه و تحلیل دینامیک خودرو با استفاده از شبیه سازی و طراحی قابلیت اطمینان الکترونیک شرکت داشت. در حالی که SRI بر اساس نیاز ما و توسعه سیستم سنجش موقعیت درگیر توسعه ربات بود. "

MOTOBOT در موتور سیکلت استوک

MOTOBOT از محرک‌های خود برای کنترل فرمان، دریچه گاز، ترمز، کلاچ و تعویض دنده دوچرخه استوک استفاده می‌کند دقیقاً به همان روشی که انسان انجام می دهد. برخلاف پسر عموی نسبتاً تنبل خود، MOTOROiD ، MOTOBOT یک سرعت عجیب است که در حال حاضر از هدف سرعت مستقیم پروژه خود که 200 کیلومتر در ساعت است، پیشی گرفته است.
یکی از مشاوران توسعه MOTOBOT، قهرمان اتومبیلرانی موتورسیکلت ایتالیا، والنتینو روسی است. هدف یاماها این است که ربات خود را به سطحی برساند که بتواند Rossi را در پیست اتومبیلرانی بهتر کند.

Image for post
Image for post


در ماه گذشته، MOTOBOT در پارک Thunderhill Raceway دره ساکرامنتو، کالیفرنیا، 117.5 ثانیه در مقایسه با 85.7 ثانیه Rossi در مسیر دو مایل (3.2 کیلومتر)، یک دور داشت. SRI می گوید: اصلاح GPS با دقت بالا، همجوشی حسگر و فن آوری یادگیری ماشین، MOTOBOT را قادر می سازد تا تصمیمات خود را بهبود بخشد و عملکرد مسیر را بهینه کند. یاماها با جسارت پیش بینی می کند که ربات طی دو سال از Rossi پیشی بگیرد. آیا این امکان وجود دارد؟
فقط زمان می تواند بگوید. با این حال ، مانند AlphaGo ، MOTOBOT نیز اثبات پروژه مفهومی است. یاماها می گوید یکی از کاربردهای عملی ممکن است استفاده از MOTOBOT به عنوان درایور تست باشد. 

"ما امیدواریم که بتوانیم جنبه انسانی موتورسواری را تجسم کرده و از اطلاعات جمع آوری شده برای شناسایی رابطه بین راکب و دوچرخه استفاده کنیم. این به ما کمک می کند تا در آینده وسایل نقلیه هیجان انگیز تری تولید کنیم. ما همچنین می توانیم برنامه های کنترل و مانور را برای وسایل نقلیه دیگر مانند جت های دریایی و اتومبیل های برفی اتخاذ کنیم. "

واضح است که حتی تولیدکنندگان سنتی مانند یاماها نیز قادر به چشم پوشی از توانایی هوش مصنوعی در ایجاد اختلال در صنعت نیستند، و بنابراین با استقبال از این فناوری ، از آن برای تجسم دوباره محصولات خود و ایجاد محدودیت استفاده می کنند. با توجه به اینکه بی ام و هوندا روی دوچرخه های خودران نیز کار می کنند ، اولین حضور یاماها در CES مطمئناً این مسابقه نوآوری دو چرخ را افزایش می دهد.