زمان تعویض مایع رادیاتور ماشین

 زمان مناسب برای تعویض مایع خنک کننده موتور چه زمانی است؟ برای برخی خودروها، به شما توصیه می شود که مایع خنک کننده را هر 30000 مایل تعویض کنید. برای دیگران، تغییر آن حتی در برنامه تعمیر و نگهداری نیست.

زمان تعویض مایع رادیاتور ماشین
زمان تعویض مایع رادیاتور ماشین
زمان تعویض مایع رادیاتور ماشین

به عنوان مثال، هیوندای می‌گوید که مایع خنک‌کننده موتور (که بسیاری از آن به عنوان «ضد یخ» یاد می‌کنند) در اکثر مدل‌هایش باید پس از 60000 مایل اول و سپس هر 30000 مایل پس از آن تعویض شود. این فاصله در برخی از مدل های مرسدس بنز با برخی موتورها هر 30000 مایل است، اما در برخی دیگر 120000 مایل یا 12 سال است. در مرسدس‌های دیگر، 150000 مایل یا 15 سال طول می‌کشد.

برخی از سازندگان توصیه می‌کنند که سیستم خنک‌کننده موتور را تخلیه و شستشو دهید و مایع خنک‌کننده را بیشتر در خودروهایی که در معرض «سرویس‌های شدید» قرار دارند، مانند بکسل مکرر، که می‌تواند گرمای بیشتری تولید کند، تعویض کنید. 

اگرچه بسیاری از فروشگاه‌های خدمات - از جمله برخی در نمایندگی‌هایی که خودروهایی با مایع خنک‌کننده «طول عمر» می‌فروشند - می‌گویند که باید بیشتر از آنچه برنامه تعمیر و نگهداری توصیه می‌کند، تعویض مایع خنک‌کننده را انجام دهید، مثلاً هر 30000 یا 50000 مایل.

به همین دلیل است: اکثر خودروها از خنک کننده موتور با عمر طولانی (معمولاً مخلوط 50/50 ضد یخ و آب) در رادیاتور استفاده می کنند که برای چندین سال از جوشیدن در هوای گرم و یخ زدگی در دماهای سرد، بدون تعمیر و نگهداری کم یا بدون تعمیر، محافظت می کند. وسایل نقلیه مدرن همچنین فواصل طولانی تری بین تغییرات سیال در انواع مختلف دارند تا حدی به این دلیل که تنظیم کننده های محیطی خودروسازان را تحت فشار قرار داده اند تا مقدار مایع خنک کننده قدیمی و همچنین سایر مایعات زائد را که باید دور ریخته یا بازیافت شوند، کاهش دهند.

مایع خنک‌کننده می‌تواند به مرور زمان خراب شود و باید آزمایش شود که آیا هنوز خوب است، زیرا تشخیص آن از روی ظاهر دشوار است. حتی اگر مخزن مایع خنک کننده سطح مایع خنک کننده کافی را نشان دهد و آزمایش نشان دهد که حفاظت خنک کننده و ضد یخ همچنان کافی است، ممکن است به تخلیه مایع خنک کننده و شستشوی ضد یخ نیاز باشد.

مایع خنک کننده می تواند با گذشت زمان اسیدی تر شود و خاصیت بازدارندگی زنگ خود را از دست بدهد و باعث خوردگی شود. خوردگی می تواند به رادیاتور، پمپ آب، ترموستات، درپوش رادیاتور، شیلنگ ها و سایر قسمت های سیستم خنک کننده و همچنین به سیستم گرم کن خودرو آسیب برساند. و این می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور خودرو شود.

بنابراین، مایع خنک کننده در هر وسیله نقلیه ای که بیش از 50000 مایل مسافت داشته باشد باید به طور دوره ای آزمایش شود. این برای جستجوی علائم زنگ زدگی، نشتی و اطمینان از برخورداری از محافظت کافی در برابر سرمایش و گرمای بیش از حد است، حتی اگر به نظر می رسد سیستم خنک کننده به درستی کار می کند و مخزن پر است. سیستم خنک کننده را می توان با نوارهای تست که اسیدیته را اندازه گیری می کند و با یک هیدرومتر که محافظت در برابر یخ زدگی و جوش را اندازه گیری می کند، بررسی می شود.

اگر بازدارنده های خوردگی خراب شده اند، خنک کننده ضد یخ باید تعویض شود. سیستم خنک‌کننده نیز ممکن است برای حذف آلاینده‌ها نیاز به شستشو داشته باشد، صرف نظر از اینکه برنامه تعمیر و نگهداری چه چیزی را می‌خواهد یا چند مایل روی کیلومترشمار است. از سوی دیگر، اگر آزمایش نشان دهد که مایع خنک‌کننده همچنان کار خود را انجام می‌دهد و از گرمای بیش از حد محافظت می‌کند و اجازه نمی‌دهد خوردگی شود، تعویض آن بیشتر از آنچه سازنده توصیه می‌کند می‌تواند هدر دادن پول باشد.