NLP و کاربردهایی آن 

NLP مخفف کلمه Neuro-Linguistic Programming است که به معنی برنامه ریزی عصبی می باشد. ازین روش در جهت خودسازی و ایجاد تغییرات مثبت در خود استفاده می شود که برای نخستین بار توسط ریچارد بندلر و جان گریندر در سال 1970 مطرح گردید.

Image for post
Image for post

ذهن ناخودآگاه بخش بسیار قدرتمندی می باشد که افکار، رفتارها و عادات و ... شما از آن نشات گرفته و تمام جزئیات روزانه اعم از آنچه می بینید، می بویید، می شنوید یا می چشید در این قسمت جای می گیرد. جالب نیست؟

استفاده از درمان NLP  بسیار موثر می باشد. زیرا برای کمک به شما در جهت تغییر رفتار و افکارتان تنها به پرسش سوالات متعدد بسنده نمی کند بلکه از تکنیک های مختلفی در این روش استفاده می شود. همچنین به شما اجازه می دهد خود را از خاطرات، افکار و احساسات منفی برهانید. نام های مختلفی برای تکنیک‌های NLP  وجود دارد. اکثر این تکنیک‌ها به شما کمک می کنند تا الگوهای فکری و رفتاری گذشته خود را از نو بنویسید.

  NLP چه کمکی به اشخاص می کند؟

  •  درمان افرادی که در گذشته زندگی می کنند.
  • افرادی که احساس افسردگی و ناراحتی دارند و دلیل آن را نمی دانند.
  • افرادیکه می خواهند عملکرد بهتری در کارهای خود داشته باشند.
  • افرادیکه رژیم غذایی سالمی را پیش می گیرند اما پس از یک هفته یا یک ماه احساس می کنند همه تلاش آنها بی فایده بوده است.
  • کسانیکه در یک رابطه گیر کرده اند و نمی دانند چگونه خود را از این وضعیت رها کنند.
  • کسانیکه از عدم اعتماد به نفس رنج می برند و می توانند سخنرانی عمومی داشته باشند.
  • کسانیکه می خواهند فروش بیشتری داشته باشند.
  • کسانیکه می خواهند عملکرد ذهنی و بدنی خود را افزایش دهند.
  • افرادیکه می خواهند موانع موجود بر راه پیشرفت خود را از بین ببرند.

به این ترتیب NLP  ایجاد شده تا به شما این امکان را بدهد که متوجه شوید چگونه مکالمات کلامی و غیر کلامی بر ذهن انسان اثر می گذارد. NLP یک طرز فکر می باشد که به مدلسازی موفقیت شما کمک می کند.

تمرین این تکنیک‌ها به بهبود طرز تفکر منطقی، احساسی و بصری کمک می‌کنند. همچنین این امکان را به شما می دهد اطمینان پیدا کنید که قادرید دستاوردهای بیشتری کسب نمایید.

 کسی که از NLP  به صورت حرفه‌ای آگاه باشد می تواند به سرعت دریابد که فرد مورد نظر بیشتر از کدام قسمت مغزش استفاده می کند، کدام حواس پنج گانه در مغز فرد غالب است، چگونه در ذهن خود از اطلاعات استفاده کرده و چه مواقعی دروغ گفته و یا کل حقیقت را مطرح نمیکند.

Image for post
Image for post

 تکنیک‌های NLP

Image for post
Image for post

گسستگی: 

مراحل این تکنیک به ترتیب زیر می باشد:

شناسایی احساس

تصور کردن خود در جایگاه و از دید یک ناظر

پخش فیلم مورد نظر در ذهن و سپس برگرداندن آن به عقب

افزودن یک قطعه طنز به آن و سپس پخش مجدد آن برای سه الی چهار مرتبه

سعی کنید طوری این سناریو را تماشا کنید که هم اکنون در حال رخ دادن است (و به این ترتیب احساس منفی از بین می رود.)

بازسازی محتوا : 

هنگامیکه احساس عصبانیت و ضعف می کنید میتوانید ازین روش استفاده کنید تا تجربیات خود را تغییر دهید. برای مثال اگر به تازگی در روابط خود شکست خورده اید آنرا از دیدی متفاوت بنگرید و به این موضوع فکر کنید که هم اکنون از آزادی هایی برخوردارید که هرگز نداشته اید.

اعتماد به خود: 

مراحل این تکنیک به ترتیب زیر می باشد:

احساسی که می خواهید داشته باشید را شناسایی کنید.

 سعی کنید خود را در شرایطی قرار دهید که لحظه مورد نظر خود را به یاد آورید.

تصویر ذهنی خود را واضح تر و شفاف تر ببینید.

جمله تاکیدی را برای خود انتخاب کرده و هر روز آن را تکرار کنید.

هر موقع که می خواستید روحیه خود را عوض کنید ازین تکنیک استفاده کنید.

 ایجاد ارتباط و سازگاری: 

این تکنیک به شما کمک می کند که به راحتی با هر شخصی ارتباط برقرار کنید. راه های مختلفی برای اینکار وجود دارد که یکی از موثرترین روش ها پیروی از الگوی تنفسی شخص دیگر و یا زبان بدن او می باشد.