از بین بردن استرس و خستگی عاطفی

 با اتمام چرخه استرس یافتن راهی برای اینکه بدن ما بداند دیگر تهدیدی نداریم یا در معرض خطر نیستیم و اینکه می‌توانیم استرس را متوقف کنیم می‌تواند موثرترین راه برای جلوگیری از فرسودگی و خستگی عاطفی باشد. فعالیت بدنی یا هر نوع حرکت بدنی یکی از راه های عالی برای انجام این کار است، اما چندین روش دیگر نیز وجود دارد. در اینجا 6 استراتژی مبتنی بر شواهد برای کمک به ما در تکمیل چرخه استرس آورده شده است که در ادامه آمده است:

Image for post
Image for post

1. نفس کشیدن

نفس‌های عمیق و آهسته میزان استرس را تنظیم می کنند، به خصوص وقتی که بازدم طولانی و کند است و تا انتهای نفس کشیده می‌شود بنابراین شکم شما منقبض می‌شود. تنفس زمانی موثر است که استرس شما آنقدر زیاد نباشد یا فقط لازم است که بدترین استرس را از بین ببرید تا بتوانید شرایط سختی را پشت سر بگذارید.

یک تمرین ساده و عملی این است که نفس خود را تا 5 شماره بکشید، آن نفس را 5 شماره نگه دارید، سپس برای با شمارش آهسته تا 10 نفس خود را بیرون دهید و این کار را سه بار انجام دهید. بعد از انجام این عمل احساس خود را ببینید.

تعامل اجتماعی گاه به گاه اما دوستانه اولین نشانه بیرونی است که جهان مکان امنی است.

2. تعامل اجتماعی مثبت

تعامل اجتماعی گاه به گاه اما دوستانه نشانه بیرونی است که جهان مکانی امن است. افرادی که آشنایان بیشتری دارند شادتر هستند. کافی است یک فنجان قهوه بخورید و به مغز خود اطمینان دهید که دنیا مکانی امن و سالم است. این را بدانید همه مردم شما را نمی دوشند.تعداد زیادی از آنها به شما کمک خواهند کرد.

3. خنده

خندیدن با هم و حتی فقط یادآوری زمانهایی که با هم خندیده ایم، رضایت از رابطه را افزایش می‌دهد. منظور ما خندیدن شکم است خنده های عمیق، بی ادب ، درمانده. سوفی اسکات، دانشمند علوم مغز و اعصاب می گوید ، وقتی می خندیم ، ما از "یک سیستم تکاملی باستانی استفاده می کنیم که پستانداران برای ایجاد و حفظ پیوندهای اجتماعی و تنظیم احساسات تکامل یافته‌اند."

یک آغوش گرم در یک زمینه امن و قابل اعتماد می‌تواند به همان اندازه کمک کند که بدن احساس کند مانند دویدن از تهدید فرار کرده است و خیلی کمتر عرق کرده است.

4. محبت

گاهی اوقات ارتباط عمیق تری با حضور عاشقانه فراخوانده می‌شود. غالباً این از طرف شخصی دوست داشتنی و محبوب است که شما را دوست دارد، به شما احترام می گذارد و به او اعتماد دارید و  او را دوست دارید و نسبت به او احترام و اعتماد دارید. لزوماً محبت جسمی نیست (گرچه محبت جسمی زیاد است). یک آغوش گرم در یک زمینه ایمن و قابل اعتماد می‌تواند به اندازه احساس دویدن با دویدن مایل به بدن کمک کند تا احساس کند از تهدید فرار کرده است و خیلی کمتر عرق می‌کند.

یک نمونه از محبت ها توصیه "شش ثانیه بوسه" از جان گوتم، محقق رابطه است. او پیشنهاد می کند هر روز شریک زندگی خود را به مدت شش ثانیه ببوسید. یک دلیل در پشت زمانبندی وجود دارد: شش ثانیه برای بوسیدن شخصی که از آن متنفر هستید یا از او بیزارید خیلی طولانی است و بوسیدن شخصی که احساس می کنید با آن ناامن هستید خیلی طولانی است. شش ثانیه بوسیدن مستلزم این است که متوقف شوید و عمداً مانند این شخص متوجه شوید، به او اعتماد کرده و نسبت به او احساس محبت می کنید. بوسه با مشاهده آن چیزها به بدن شما می گوید که با قبیله خود در امان هستید.

مثال دیگر: فردی را که دوست دارید 20 ثانیه کامل در آغوش بگیرید و در حالی که هر دوی شما بیش از مراکز تعادل خود ایستاده اید. تحقیقات نشان می دهد این نوع آغوش می تواند هورمون های شما را تغییر دهد، فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد و باعث بهبود خلق و خو شود. لازم نیست دقیقاً 20 ثانیه باشد. آنچه مهم است این است که احساس می کنید استرس کاهش می یابد ، یا آنچه سوزان ایاسنزا درمانگر توصیف می کند "بغل کردن تا آرام شدن".

البته ، محبت در انسان‌های دیگر متوقف نمی‌شود. فقط چند دقیقه نوازش گربه یا سگ می تواند به تکمیل چرخه نیز کمک کند.

5. یک گریه بزرگ

آیا شما تجربه این را داشته اید که به سختی آن را داخل خانه خود یا اتاق خواب خود بسازید و اینکه درب خود را پشت سر خود بکشید و به مدت 10 دقیقه گریه کنید؟ سپس بینی خود را پاک می کنید، آه بزرگی آه می کشید و از وزن هر آنچه باعث گریه شما می شود راحت می‌شوید؟ شما ممکن است شرایطی را که باعث ایجاد استرس شده است تغییر ندهید، اما چرخه را کامل کردید.

فیلم دلخراش مورد علاقه ای دارید که هر بار گریه تان می کند؟ عبور از این احساسات با شخصیت‌ها باعث می شود بدن شما نیز از آن عبور کند.

ممکن است تکمیل چرخه استرس را به عنوان تغییر روحیه یا حالت روحی یا تنش جسمی تجربه کنید ، زیرا عمیق تر نفس می‌کشید و افکار شما آرام می شود.

6. بیان خلاق

درگیر بودن با فعالیتهای خلاقانه امروز، فردا به انرژی، هیجان و اشتیاق بیشتری منجر می شود. مانند ورزش، هنرها از جمله نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، تئاتر و قصه گویی به هر شکل  زمینه ای را ایجاد می‌کنند که احساسات بزرگ را تحمل و حتی تشویق می کند. انواع هنرها به ما فرصتی می دهد تا احساسات بزرگ خود را جشن بگیریم و حرکت کنیم.

 از کجا می دانید چرخه را کامل کرده اید؟

این مانند این است که بدانید بعد از غذا چه موقع سیر شده‌اید این پاسخ را باید بدن شما به شما می گوید. شما ممکن است آن را به عنوان تغییر در خلق و خوی یا حالت روانی یا تنش جسمی تجربه کنید، زیرا عمیق تر نفس می کشید و افکار شما آرام می شود.

تشخیص آن برای برخی از افراد آسان‌تر از دیگران است. برای برخی از افراد، این به اندازه آشکار بودن نفس کشیدن واضح است. اگر مطمئن نیستید که می توانید چرخه را به اتمام برسانید نگران نباشید. به خصوص اگر سالهای زیادی را گذرانده باشید مانند تمام زندگی خود، شاید نگرانی یا عصبانیت خود را حفظ کنید، احتمالاً تعداد زیادی چرخه پاسخ استرس جمع شده موتورهای خود را می چرخانید ، بنابراین این کار طول می کشد در حالی که قبل از ورود به پرونده عقب مانده تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تشخیص دهید احساس می کنید به تدریج بهتر از احساسی هستید که قبل از شروع احساس کرده اید. می توانید متوجه شوید که چیزی در بدن شما تغییر کرده است و در جهت صلح حرکت کرده است.