استانداردهای ISO در دنیای جدید کار
استانداردهای ایزو در بین متخصصان کیفیت محبوب هستند و این نشانه بسیار خوبی است. آنها ساختار، زبان و سیستم مشترکی را برای سازمانهای سراسر جهان فراهم میکنند. این امر از توسعه تجارت ملی و بین المللی، کاهش موانع فنی و ارتباطی و هزینههای تولید حمایت میکند.


استانداردها همچنین از کارگران و مصرف کنندگان حمایت میکنند. اما استانداردهای موجود محدودیتهایی دارند. مشاهده روند استفاده از آنها آسان نیست. و فناوریهای جدید، ارزشها و روشهای کار مدلهای تاسیس شده استانداردسازی، اعتباربخشی و صدور گواهینامه را به چالش میکشند.
ممکن است به نظر برسد که میل به صدور گواهینامه به استانداردهای ISO در سالهای اخیر کاهش یافته است. با این حال، در سپتامبر سال 2020، ISO مجموعاً 1،357،241 گواهینامه معتبر در برابر 12 استاندارد سیستم مدیریت نوع A را گزارش کرد. این تنها یک افزایش اندک (3.8٪) درصدی نسبت به رقم 2018 است، در حالی که در سال 2017، ISO کاهش کمی 1٪ را گزارش کرده است.
اگرچه این اطلاعات میتواند تصویر جالب توجهی از صدور گواهینامه معتبر باشد اما نتیجهگیری در مورد روند کلی میل برای صدور گواهینامه استاندارد ISO دشوار است.


در گزارش بررسی سال 2020، تمام استانداردهای ISO شاهد افزایش تعداد گواهینامهها هستند، اما تنها یک (ISO 45001) در تعداد قابل توجهی وجود دارد. مجوزهای صدور مجوز لازم نیست اطلاعات مربوط به تعداد گواهینامههایی را که صادر میکنند به سازمان اعتباربخشی خود ارائه دهند. چندین نهاد مهم صدور گواهینامه در کره، ژاپن، ترکیه، انگلیس و ایالات متحده، کشورهایی که معمولاً تعداد زیادی گواهینامه را گزارش می دهند، ترجیح دادند که این کار را نکنند. بنابراین، احتمالاً میتوانیم فرض کنیم که این اعداد منعکس کننده تعداد کل گواهینامههای معتبر به استانداردهای سیستمهای مدیریت ISO نیستند.
ISO همچنین دادههایی را که جمع آوری میکنند تغییر داده است، که درک ما از تغییر در صدور گواهینامه در طول زمان را پیچیدهتر می کند. به جای شمارش تعداد سایتهای تحت پوشش یک گواهینامه معتبر (که ممکن است رقمی تا حدودی بالا باشد)، از نظرسنجی 2017 ISO شروع به شمارش تعداد گواهینامههای معتبر خود کرد. جای تعجب نیست که این امر منجر به افت چشمگیر تعداد گواهینامههای گزارش شده شد. اگرچه اندازهگیری جدید شاخص بسیار موثری در استفاده از گواهینامه استاندارد ISO است، اما در بهترین حالت تجزیه و تحلیل روند طولانی مدت را غیرقابل اعتماد میکند.
- سازندگان استاندارد با در نظر گرفتن آینده ISO 9001 با هشت "مفهوم کیفیت آینده" ارائه می شوند
- ممکن است تغییراتی در مورد ISO 9004 قریب الوقوع باشد، که می تواند سلطه ISO 9001 را به چالش بکشد و مدل صنعت گواهینامه معتبر را که مدتهاست تأسیس شده است به هم بزند.
- تمرکز سازمانها بیشتر بر عوامل محیطی ، اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG) است
- تحول دیجیتال و تغییرات چشمگیر در نحوه کار ما با سرعت ادامه دارد. کیفیت 4.0


CQI در حال حاضر در حال تدوین تعریف کار خود از کیفیت 4.0 است که منجر به کار بیشتر در مورد شیوهها و ابزارهایی میشود که متخصصان کیفیت برای پیشرفت در دنیای کار آینده نیاز دارند. معنی این امر برای آینده استانداردها هنوز مشخص نیست. اما CQI به برجسته سازی و مقابله با این چالش ها ادامه خواهد داد:- در حال توسعه تعاریف Q4.0
- کمک به استانداردهایی که ارزش و پایداری را در جهانی تغییر شکل داده است.
- تعریف دانش، مهارتها و ارزشهای مورد نیاز یک حرفهای مدرن و با کیفیت چابک
CQI با ISO و نهادهای استاندارد ملی مانند BSI و همچنین وضعیت رابط در کمیتههای فنی برای استانداردهایی که جهت حرفههای حسابرسی کیفیت و سیستمهای مدیریتی حیاتی هستند ارتباط قوی دارد.