آموزش گوگل ترندز (Google Trends)

آموزش گوگل ترندز یکی از درخواست های پرتکرار شما دوستان عزیز و همراهان وبسایت مارکترها بود. ما هم به رسم همیشه، اطاعت امر کردیم و یک آموزش جامع و کامل در مورد گوگل ترندز، این ابزار قدرتمند و تحلیلی گوگل برای شما دوستان آماده کردیم.

خوب قبل از هر چیز باید بگویم که گوگل ترندز (Google Trends) هم مانند بسیاری از سرویس های گوگل، رایگان است و ما می توانیم از قابلیّت های بی نظیر این ابزار به صورت کاملاً رایگان استفاده کنیم. برای شروع ببینیم که اصلاً گوگل ترندز چیست و چه کاربردی دارد؟ البته ما در دوره جامع آموزش سئو یک قسمت به طور کامل نحوه کار با ابزار گوگل ترندز را آموزش داده ایم که می توانید به صفحه دوره سر بزنید.

Image for post
Image for post

گوگل ترندز چیست ؟

قبل از شروع نحوه کار با گوگل ترندز، باید بدانیم که Google Trends چیست و چه کاربردی دارد؟

ابزار تحلیلی گوگل ترندز (Google Trends) یه ابزار تحلیل روند جست و جوی عبارات در گوگل است. مثلاً فرض کنید که شما می خواهید برای رتبه گرفتن روی یک عبارت کلیدی برنامه ریزی کنید و نمی دانید که روند سرچ این عبارت کلیدی در ماه های گذشته چطور بوده و روند رو به رشدی داشته یا خیر !

در واقع با تحلیل روند جست و جو در ماه های گذشته می توان متوجه شد که آیا این عبارت در آینده هم می تواند برای شما سودآور باشد یا نه !

در اصل گوگل، با تحلیل و بررسی روند جست و جوی قبلی عبارت های کلیدی و نمایش آن در قالب یک نمودار، مشخص می کند که آیا این عبارت کلیدی در آینده روند رو به رشدی خواهد داشت یا خیر. در این آموزش گوگل ترندز می خواهیم به آموزش تک تک قسمت های این ابزار قدرتمند بپردازیم.

چرا باید از Google Trends استفاده کنیم؟

در اینجا ممکن است یه سوالی ذهن شما را درگیر کند، چرا باید از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

این ابزار تحلیلی گوگل، امکانات و بخش هایی را در اختیار ما قرار می دهد که می تواند برای سئو سایت به ما ایده های جذّابی ارائه کند و سرنخ استراتژی محتوایی را می توان از این ابزار استخراج کرد.

از جمله مهم ترین مزیت های استفاده از این ابزار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بررسی و تحلیل روند جست و جوی عبارت های کلیدی در ماه های گذشته
مقایسه روند دو یا چند عبارت کلیدی در ماه های گذشته
مشاهده بیشترین عبارات جست و جو شده پیرامون کلمه کلیدی مورد نظر
انتخاب عبارت های بهتر برای سئو محلّی یا Local SEO

مشاهده میزان سرچ کلمات بر اساس شهر و کشور

نحوه کار با ابزار گوگل ترندز

شما می توانید با مراجعه به وبسایت Trends.google.com به ابزار قدرتمند گوگل ترندز دسترسی داشته باشید.

همانطوری که در تصویر زیر مشاهده می کنید، با ورود به وبسایت Google Trends صفحه اصلی آن برای شما نمایش داده می شود. در این صفحه باکسی وجود دارد که می توانید عبارت کلیدی مورد نظر خود را تایپ کنید تا شروع به بررسی و تحلیل پیشینه آن کلمه در پایگاه داده نماید. پس از تحلیل و بررسی خواهید دید که نتیجه در قالب نمودار برای شما نمایش داده خواهد شد.

برخی از افراد این ابزار را با Keyword Planner اشتباه می گیرند در صورتیکه گوگل ترندز، روند جست و جو را برای شما نمایش می  دهد امّا Keyword planner ابزاری است که به کمک آن می توان تعداد جست و جوی کلمات کلیدی را یافت و البته گروه های عبارت های کلیدی LSI و Long Tail را هم از آن استخراج نمود. در مقاله آموزش تحقیق کلمات کلیدی در مورد این قضیه بیشتر صحبت کردیم.

مشاهده روند صعود یا نزول عبارت های کلیدی

بسیار خوب، برای شروع، کلمه “کابینت” رو انتخاب کردیم و می خواهیم ببینیم، روند رشد یا نزول این عبارت  کلیدی چگونه است؟

یه نکته مهم را داخل پرانتز خدمت شما عرض کنم، اینکه معمولاً بهتر است عبارت های خود را به صورت تک کلمه ای یا نهایتا دو کلمه ای وارد کنید زیرا گوگل ترندز هنوز خیلی برای جست جوهای چند سیلابی هوشمند نیست و ممکن است نتیجه ای برای شما نمایش ندهد!

نکته اول اینکه شما می توانید کشور مورد نظر را روی “Iran” تنظیم کنید و در کنار آن انتخاب کنید که ترند این عبارت کلیدی را در چند ماه گذشته نمایش دهد که پیشنهاد ما بر اساس تجربه این است که بر روی ۱۲ ماه تنظیم کنید. در باکس کناری، می توانید مشخص کنید که حوزه کاری شما در چه زمینه ای است ورزشی، گردشگری، سلامتی یا … شما می توانید این بخش را بر روی “All Category” تنظیم کنید.

جهات حمایت از ما مقاله آموزش گوگل ترندز را در سایت مارکترها دنبال کنید.