راهنمای خرید بهترین دنده دوچرخه

دوچرخه با داشتن اجزا و قسمت های مختلف و تولید هر یک از اجزا با تنوع بالا باعث پیچیدگی انتخاب آن می شود پس باید از همه انواع قطعات دوچرخه اطلاع لازم و کافی داشته باشید تا بتوانید یک خرید مطمئن و باکیفیت را تجربه کنید. یکی از این قطعات مهم دنده دوچرخه می باشد. در این مقاله قصد داریم انواع دنده دوچرخه و توضیح هر یک را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

دنده دوچرخه

دسته دنده یک اهرم است که باعث حرکت شانژمان یا طبق عوض کن هنگام فشار دادن آن می شود حرکت شانژمان، حرکت زنجیر را روی چرخ دنده های مختلف به دنبال دارد، اما دنده دوچرخه را شما می توانید در انواع و اقسام گوناگون مشاهده کنید.

وجود تعداد دنده دوچرخه بیشتر باعث می شود که ما در محیط های سخت و ناهموار به راحتی به دوچرخه سواری خود ادامه دهیم این بدین معنی است که چند دنده بودن دوچرخه چند حالت بودن سرعت آن را ممکن می کند و این همان تغییر سرعت است. برای مثال وقتی میگوییم دوچرخه ای دو دنده دارد منظور این است که دوچرخه در دو سرعت متفاوت تغییر می کند به طوری که دوچرخه های 3 دنده 3 چرخ دنده جداگانه دارد که هر کدام به صورت یک بخش مجزا کار می کنند این سه حالت دنده با اعداد 1،2 و3 روی شیفتر چپ مشخص است.

راهنمای خرید بهترین دنده دوچرخه

اما برای اینکه بهترین دنده دوچرخه را انتخاب کنیم ابتدا لازم است با انواع دنده دوچرخه آشنا شویم.

دسته دنده SL

این نوع فقط دسته دنده روی آن قرار دارد و به فرمان متصل می شود این مدل در دسته دنده سمت راست از شش دنده درعقب تا دوازده دنده و در دسته دنده سمت چپ از دو تا سه سرعت دارد این نوع دسته دنده ها بیشتر مناسب دوچرخه هایی با ترمز هیدرولیکی یا ترمز دیسکی مکانیکی است.

دسته دنده SL-I-Spec

این مدل فقط بر روی آن دسته دنده قرار دارد و می تواند به دسته ترمز هم متصل شود

دسته دنده ST

در این مدل دسته دنده و دسته ترمز را به صورت به هم متصل مشاهده می کنید دسته دنده ST در دسته سمت راست از شش دنده عقب تا 9 دنده و در دسته دنده سمت چپ از 2 تا 3 دنده در طبق جلو بهره مند هستند که ببشتر مناسب دوچرخه با سیستم ترمز مکانیکی و ویبریک می باشد.

دسته دنده ST Dual control

در این نوع، دسته دنده و دسته ترمز به صورت به هم متصل قرار دارند پس می توان از دسته ترمز هم به عنوان ترمز و هم به عنوان اهرم تعویض دنده همانند دوچرخه های کورسی استفاده کرد این دسته دنده در دسته دنده سمت راست از 8 دنده در عقب تا 9 دنده و در دسته دنده سمت چپ تا 3 دنده محدود می شود همچنین تولید این نوع دسته دنده برای ترمزهای هیدرولیکی و ترمز های سیمی مکانیکی می باشد

دسته دنده RS

محل قرارگیری این دسته دنده روی گریپ یا سر دسته می باشد همچنین قابل استفاده برای دوچرخه های معمولی تا 7 سرعته و برای دوچرخه های حرفه ای فقط در یک مدل خاص می باشد.

با توجه به توضیحاتی که در رابطه با انواع مختلف دسته دنده دوچرخه دادیم لازم است هنگام مراجعه برای خرید در ابتدا مدل دوچرخه را در نظر گرفته و بر اساس نوع آن نسبت به خرید اقدام کنید توجه داشته باشید که کیفیت و هزینه از مهم ترین موارد در هنگام خرید بوده و شما می توانید از طریق سایت های معتبر این کار را انجام دهید.

Image for post
Image for post

نکاتی درمورد تعویض دنده

همانطور که دوچرخه سواری می تواند یک ورزش برای افزایش سلامتی و نشاط باشد اگر نتوانید به صورت درست و استاندارد از اجزای آن مثل دنده استفاده کنید می تواند برای شما خطرآفرین باشد و باعث صدمه و آسیب به مهره کمر، قوزک پا هم بشود بنابراین نحوه صحیح استفاده از دنده بسیار با اهمیت است.

  1. تعویض دنده دوچرخه باید با دقت بالا انجام شود زیرا در غیر این صورت باعث بروز مشکلات زیاد برای دوچرخه سوار می شود که باید سریعاً دنده را به حالت قبل برگردانید.
  2. تعویض دنده به اینگونه است که اگر دسته دنده سمت راست روی شماره 2 بود می توان از 4 الی 6 شماره شانژمان عقب استفاده کنید پس بهترین و مناسب ترین حالت استفاده از سنگین ترین قسمت شانژمان جلو و کوچکترین قسمت شانژمان عقب می باشد.
  3. تعویض دنده دوچرخه باید در هنگام حرکت و سرعت باشد به طوری که اگر زمانی که دوچرخه سوار ثابت ایستاده بخواهد دنده عوض کند خطراتی مانند پاره شدن زنجیر، سر و صدا در شانژمان عقب، زنجیرو مشکلات دیگر شخص را تهدید می کند.
  4. برای تنظیم دنده از دو پیچ ریگلاژ که بر روی دسته دنده قرار دارد می توانید استفاده کنید اما اگر به هر دلیلی نتوانستید از این دو پیچ استفاده کنید روی هر دو شانژمان دو پیچ چهار سو خور وجود دارد که یکی L و دیگریH شکل می باشد و با آن میتوانید دنده را عوض کنید.
  5. قبل از دوچرخه سواری حتما از شانژمان جلو و عقب، سیم دنده و حتی زنجیر دوچرخه بازدید کنید در صورتی که هر یک از آنها کج یا شل شده باشد می تواند باعث اختلال در دوچرخه سواری و سر و صداشده و شما را در تعویض دنده با مشکل روبرو کند.
  6. همچنین اندازه زنجیر دوچرخه در عوض کردن دنده می تواند موثر باشد به طوری که اگر زنجیر شما بلند باشد با برخورد به بدنه در هنگام حرکت، هم در تعویض دنده و هم در رکاب زدن مشکل ایجاد می کند و اگر زنجیر دوچرخه کوتاه باشد باعث کشیده شدن شانژمان عقب و اختلال در تعویض دنده می شود به طوری که دنده به بالاتر و سبک ترین دنده نمی رسد.

منبع:

https://hamgardi.com/fa/Post/50766-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA